Планування ранкових зустрічей у ЗДО: працюємо по-новому

Методичні рекомендації для вихователів і батьків

Практика ранкових зустрічей у Новій українській школі є однією з успішних практик, що допомагає вчителю у створенні спільноти в класі: створення позитивних взаємин між дітьми і дорослими у класі; формування навичок спілкування (вміння розмовляти і слухати); сприяння створенню у класі позитивного настрою, позитивної поведінки та позитивного ставлення один до одного; сприяння формуванню цілісного колективу. Практику ранкових зустрічей дітей рекомендується сьогодні дещо по-новому проводити і в закладах дошкільної освіти.

Ранкові зустрічі – це запланований, структурований збір групи, сидячи або стоячи у колі, тривалістю 20-25 хвилин, який надає змогу кожній дитині опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички. Така форма спілкування об’єднує соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена групи, що сприяє розвитку почуття доброти, емпатії і включення в освітній процес. Мета ранкових зустрічей - підготувати дітей до робочого дня.

Цікавий і змістовно наповнений день дитини у дитячому садку починається з цікаво організованого батьками і вихователями ранку. Від того, як його організовують дорослі, залежить рівень активності та творчості малюків, їх настрій протягом дня. Продуманий і добре організований ранковий прийом дітей має велике значення в режимі дня. Привітна зустріч їх вихователем позитивно впливає на настрій, працездатність, дисциплінованість вихованців. Якщо діти знають, що їх чекають і будуть їм раді – вони з великим бажанням ідуть у дитячий садок.

Організація ранкового прийому дітей у ЗДО – важливий аспект фахової майстерності вихователя, від якого залежить якість проживання дитиною дня в дошкільному закладі, її емоційне благополуччя та комфорт протягом усього перебування в дитячому садку, починаючи вже зранку. С. Ладивір «Ранок малюка має починатися з порції любові і добра, і ми маємо навчити цього батьків». Тож, маємо запропонувати батькам основні правила щодо ранкового ритуалу, спрямованого на подачу порції любові і добра для дитини вже з моменту її пробудження, підйому і до приходу в дитячий садок.

Правила радісних ранкових зустрічей для батьків

(за Г. Бєлєнькою, І. Кондратець)

1. Створіть свій ритуал пробудження. Це може бути улюблена музика, лагідні слова, поцілунки, «ігри з ім’ям» дитини, погладжування, розпитування про сон, аромати улюблених смаколиків тощо.

2. Показуйте приклад організованості, якщо чекаєте цього від дитини.

3. Застосовуйте гру. Улюблені іграшки (годинник, будильник, телефон) або новий персонаж (скажімо містер Будистер) стануть партнерами в процесі пробудження. Організуйте міні-сценки, листи-посилання, інтерв’ю тощо.

4. Наповнюйте початок дня енергією. Прищепіть дитині звичку робити ранкову гімнастику в ліжку чи на килимку.

5. Намалюйте приємні перспективи. Пообіцяйте дитині по дорозі до дитячого садка цікаві зустрічі – із собачкою чи кішкою, яких треба погодувати; листяною чи сніговою доріжкою, по яких треба пройти і не збитися з дороги; або підготувати цікаві ігри чи оповідки для дитини по дорозі до дитячого садка.

6. Завжди цілуйте та обнімайте свого малюка. Так він швидко зрозуміє, що дитячий садок лише тимчасово розлучає його з рідними людьми, які за ним обов’язково повернуться.

Правила радісних ранкових зустрічей для вихователя

1. Прийти в дитячий садок заздалегідь. Вихователь має підготувати розвивальний предметний простір для самостійних ігор дітей.

2. Бути зразком для поведінкових моделей. Наслідуючи вихователя, батьки зможуть застосовувати його поведінкові моделі у взаємодії з власними дітьми. Важливо, аби вихователь щоранку використовував такі прийоми атракції (лат. attraction – притягування, привернення): усмішку, звертання до дитини на ім’я, комплімент. Усмішка посилює довіру людей одне до одного; полегшує зближення; гасить неприязнь, злобу, ворожнечу, ненависть; робить життя красивим і радісним.Звертання до дитини на ім’я викликає у неї приємні асоціації, пов’язані з материнською любов’ю, схваленням, душевним комфортом; вона відчуває увагу і повагу до себе, що сприяє виникненню симпатії до вихователя, довіри йому і поваги. Комплімент – особлива форма похвали дитини, схвалення, поваги до неї, визнання або захоплення нею, - а це дітям завжди подобається.

3. Організувати бесіду з батьками і дітьми. Дружна бесіда дає можливість з’ясувати всі нюанси емоційного стану дитини, батькам - пояснити певні поведінкові прояви дітей, а вихователю врахувати їх надалі – розрадити дитину, створити для неї комфортні умови, аби вона про щось розповіла дітям чи щось їм показала тощо.

4. Знайти рецепт комфортного «входження» до дитячого садка для кожного вихованця. Це можуть бути: бесіда віч-на-віч, яка підсилює рівень довіри до вихователя; гра (предметна, сюжетно-рольова, режисерська разом з друзями), яка зацікавлює та об’єднує дітей; трудові доручення, які виховують самостійність і відповідальність за доручену справу; сюрпризні моменти, які відволікають увагу дитини та зацікавлюють.

5. Володіти інтонацією голосу – перехід на «регістри» лагідного друга (- Я за тобою скучила! Я чекала на тебе! Діти вже питали мене про тебе!), інтриги (- Що я зараз тобі покажу! На тебе чекає такий сюрприз!), захоплення (- Яка у тебе чудова кофтинка, я хочу, щоб ти показав її дітям! Який ти молодець – вчора так багато мені допоміг на занятті і я хочу знову тебе про щось попросити!).

6. Застосувати до дитини педагогічні стратегії: «Зараз ми граємо разом!», «Ти граєш, а я поруч», «Ти трохи пограєшся сам», «Тобі добре і ти пограєшся з друзями!». Так дитина не буде почуватися покинутою та самотньою і швидко долучиться до спільної діяльності з однолітками.

Методика проведення ранкових зустрічей у ЗДО

Планування ранкової зустрічі проводиться так само, як і планування занять. Планування усіх компонентів ранкових зустрічей має відбуватися з урахуванням інтересів дітей та теми дня.

1. Після того, як усі діти зібралися у групі, повідомити їм, що вже час збиратися на ранкову зустріч. Для цього можна включити певну мелодію, увімкнути чи вимкнувши світло, задзвонити у дзвінок, вистукати улюблену мелодію на металофоні тощо.

2. Тривалість ранкової зустрічі визначається віковою групою. Вона не повинна бути занадто довгою, в середньому - до 20-25 хв.

3. В ЗДО варто поетапно вводити у ранкові зустрічі окремі їх структурні компоненти (протягом шести тижнів).

Обов’язкові структурні компоненти ранкової зустрічі:

· Вітання. Діти разом з вихователем розміщуються в колі. Усі діти вітаються, і це забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Всі звертаються один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для наступного елементу зустрічі.

· Групове заняття. Розпочинається після спокійного обмірковування інформації. Мета групових занять полягає в об’єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у виконанні різних вправ. У групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, міні-заняттях. Приклади ігор для дошкільників:

«Музичні стільці». Коли грає музика, діти ходять навколо стільців, розставлених колом. Коли музика припиняється, кожна дитина має сісти на стілець. Якщо стільців недостатньо, діти вирішують, яким чином знайти кожному місце. Після кожного такого етапу один стілець забирають, аж поки не залишиться лише кілька стільців, на які мають сісти всі діти.

«Доторкнись до синього». Діти можуть розпочати гру в колі, але потім їм потрібно мати можливість вільно пересуватися. Вихователь розпочинає гру словами: «Доторкнись до синього!» (можна використовувати набір кольорових карток). Діти мають торкнутися синього кольору на своєму одязі або на одязі інших. Вони можуть торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо. Потім ведучий називає інший колір, наприклад: «Доторкнись до червоного!». Діти, продовжуючи триматися за предмет синього кольору, мають водночас зуміти торкнутися червоного кольору. Протягом гри спонукайте дітей допомагати один одному торкатися відповідних кольорів. У цій грі немає тих, які програли або вибули з гри! Ця гра – зусилля усієї групи. Якщо хтось не в змозі втримати рівновагу або падає, гра починається спочатку.

«Характеристики людей». Оберіть кількох дітей і поставте їх поруч один з одним. Вони повинні мати щонайменше одну спільну ознаку (наприклад, темне волосся). Решта дітей, які стоять у колі, мають визначити цю характеристику. Якщо хтось здогадується, то пропонує іншій дитині з кола, хто має таку ж характеристику, приєднатися до групи.

Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі як вітання та обмін інформацією, і спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.

· Обмін інформацією. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Діти мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають змогу навчатися впевнено говорити й слухати. Кожна дитина може поставити запитання чи прокоментувати, а дитина, яка повідомляє інформацію, відповідає на запитання та коментарі товаришів.

· Щоденні новини. Головна мета щоденних новин – надання дітям інформації. Це: коротке повідомлення, складене вихователем, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці; короткі усні повідомлення; пояснення плану роботи на день; повідомлення теми занять чи видів діяльності на день. Письмове оголошення налаштовує дітей на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвитку математичних та мовленнєвих навичок. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (відповідно віку дітей), наприклад, придумати особливе вітання імениннику; заповнити календар природи чи погоди; скласти загадку до теми дня тощо, що активізує початок індивідуальної роботи або освітню діяльність у центрах активності.

4. Важливою складовою кожної ранкової зустрічі є привітання. Психологи радять починати привітання лише тоді, коли діти утворили коло. Розміщення дітей по колу полегшує вихователю процес керування ними, оскільки він добре бачить кожного. Спілкуючись в колі, дивлячись один одному в очі, діти вчаться поважати інших, покращують свої мовні та комунікативні навички. Вітання створює спокійний і розважливий настрій для обміну інформацією (саме після нього і починається робота над темою дня та вирішуються певні освітні завдання). Мета привітання - створення атмосфери довіри і затишку, відчуття належності до колективу. Доречно використовувати різні цікаві форми привітань (Гра «Повна кишеня привітань»).

5. Під час ранкових зустрічей доцільно відводити час на створення правил групи. Для того щоб розпочати процес створення правил групи, вихователі наводять приклади коротких, стислих позитивних висловлювань (без частки НЕ), наприклад:

– «Ходити в групі спокійно»;

– «Класти матеріали на місце»;

– «Вирішувати проблеми за допомогою слів»;

– «Слухати, коли хтось говорить».

Педагоги також мають ініціювати висловлення дітьми своїх ідей. Правила записують на великому аркуші паперу або наклеюють за допомогою зображень чи символів.

6. Під час ранкової зустрічі педагог орієнтує дітей на тему дня, готуючи їх до роботи в центрах діяльності, де їм дозволяють обирати матеріали та користуватися ними так, як вони самі того хочуть. Діти навчаються один в одного і центри діяльності та робота в малих групах забезпечують їх можливостями природної співпраці. Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитися важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям – це саме ті якості, які віддзеркалюють сутність ранкової зустрічі.

Використані першоджерела:

1. Г. Бєленька, І. Кондратець. Ранок радісних зустрічей. Ж-л «Вихователь-методист дошкільного закладу» №1\2018.

2. С. Дроботюк, О. Тесленко. Із рук в руки: новий зміст старих форм роботи з батьками. Ж-л «Практичний психолог: дитячий садок» №10\2017.

3. Інтернетресурс:

http://sadove-dnz.kh.sch.in.ua/metodichna_kniga/parcialjna_osvita/metodika_rankovi_zustrichi/

http://www.dnz265.edu.kh.ua/uchastj_u_proektah/sadochok-prostir_druzhnij_do_ditini/metodika_rankovi_zustrichi/

http://www.yrok.net.ua/load/nova_ukrajinska_shkola/rankovi_zustrichi/rankovi_zustrichi_v_dnz/311-1-0-7226

http://nus.org.ua/articles/rankova-zustrich-shho-tse-i-navishho/

https://vseosvita.ua/library/posibnik-rankovi-zustrici-11406.html

Кiлькiсть переглядiв: 133

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.