Консультація для батьків дітей раннього віку

«Життя за розкладом, або Навіщо дитині розпорядок дня»

Головне устатті

1. Для чого потрібен розпорядок дня

2. Чому дитині важливо спати вдень

3. Якорганізувати діяльність дитини

Для дітей раннього та дошкільного віку розпорядок— основа виховання. Уперші три роки життя працездатність нервової системи часто змінюється, атому діти перебувають упостійному фізіологічному стресі. Сюди слід додати щейріст скелету, розвиток внутрішніх органів іголовного мозку, насичене бурхливе емоційне життя йвікові кризи. Можна лише дивуватися, якдітям вдається зусім цим упоратися. Саме правильний розпорядок ізапобігає перевтомі, зміцнює здоров’я, допомагає витримати колосальні навантаження.

Що таке правильний розпорядок дня

Правильний розпорядок дня— цераціональне чергування різних видів діяльності йвідпочинку. Щесто років тому педагоги йпедіатри дійшли висновку, щочіткий розпорядок дня дає змогу виховати здорову дитину таоптимізувати їїрозвиток.

Утім, мало хто зсучасних батьків може похизуватися дотриманням правильного розпорядку дня дитини. «Яка різниця, коли він/вона лягає спати?», «Він/вонаж тата доночі зроботи чекає», «Умене немає часу зним/нею марудитися!»— такі фрази часто лунають під час бесід педагогів збатьками.

Якщо дитина недосипає, мало гуляє насвіжому повітрі, їїпрацездатність знижується, вона швидко втомлюється, скаржиться наголовний біль. І, якнаслідок, удитини розвиваються психосоматичні захворювання. Батьки починають водити їїдолікарень лікувати незрозуміло від чого. Хоча насправді проблема криється впорушенні розпорядку дня.

Якщо дитина недотримується розпорядку дня, цеможе негативно вплинути наформування культурно-гігієнічних навичок тавміння організовувати власну діяльність.

Часто наприйомі влікаря батьки, які витратили чимало коштів налікування дитини, неможуть повірити вте, щодостатньо відновити розпорядок дня йсимптоми незрозумілої хвороби зникнуть. Вони відмовляються брати насебе батьківську відповідальність іпродовжують «заліковувати» дитину, хоча насправді лише погіршують їїстан. Яксвідчить досвід, таких батьків більшість. Через цедитина стає заручником психоемоційної незрілості дорослих, їхнього низького духовно-культурного йінтелектуального рівнів.

Скільки має спати дитина

Повноцінний сон має мати достатню для відповідного віку тривалість іглибину, як-от:

· уперші місяці життя дитина спить 20–22години;

· уперший рік— 16–17годин;

· у2–3 роки— 14–15годин;

· у4–5 років— 13годин;

· у6–7 років— 12годин.

Будь-які скорочення сну хочаб надві години негативно позначаються нафункціональному стані мозку. Удитини знижується працездатність, опірність організму дорізноманітних інфекцій, підвищується втомлюваність. Тому діти зіслабким здоров’ям аботі, які одужують після хвороби, мають спати щебільше, ніж здорові.

Нестача сну напершому році життя дитини має небезпечні відстрочені наслідки увіці 3–4роки. Вони можуть зумовлювати:

· проблеми зіздоров’ям;

· агресивність уповедінці;

· порушення сну.

Тривалі порушення сну вдитини можуть мати опосередкований вплив набатьків. Зокрема, виявлено підвищення рівня депресій уматерів.

Також, аби сон насправді був повноцінним, для нього слід точно встановити час засинання йпробудження дитини. Батьки мають привчати дитину прокидатися йлягати спати втой самий час. Завдяки цьому внеї сформується умовний рефлекс щодо часу йобстановки сну, приміром, приглушене світло вкімнаті, казка наніч звуст тата/мами тощо.

Щоб сон дитини був здоровим, увечері варто обмежити їїактивні ігри, роботу закомп’ютером тазабавки збудь-якими девайсами. Вечеря має бути легкою, без цукерок, шоколаду йміцного чаю. Обов’язково слід провітрювати дитячу кімнату, навіть якщо завікном несприятлива йхолодна погода. Адже прохолодне повітря сприяє швидкому засинанню йглибокому сну.

Чому денний сон важливий

Сон дорослої людини— монофазний. Цеозначає, щоїйдостатньо лише сну вночі. Дитячий сон поліфазний засвоєю природою. При цьому кількість фаз, тобто періодів сну впродовж доби, скорочується вміру зростання дитини. Дошкільник може неперервно неспати 5,5–6годин. Тож якщо дитина перебуває вдитячому садку більше п’яти годин, їїпотрібно вкладати спати вдень на2–2,5години. Денний сон дитини дошести років має тривати неменше двох годин— з12-ї до14-ї або з13-ї до15-ї години. Цечас відновлення організму.

Тож чим корисний денний сон для дитини?

Зміцнює здоров’я

Добові біоритми сну йнеспання визначають усі ритмічні процеси дитячого організму— від річних ібагаторічних циклів росту домікроритмів, які діють нарівні клітини йтривають частку секунди. Позбавляючи дитину денного сну, дорослі створюють підґрунтя для розладу біоритмів або десинхронозу. Серед його наслідків:

· підвищена збудливість івтомлюваність;

· затримка нервово-психічного йфізичного розвитку;

· відставання врості;

· зниження імунітету;

· схильність дочастих ГРЗ ідитячих інфекцій.

Стимулює розвиток

Денний сон допомагає засвоювати нові знання, зокрема йті, які дошкільники отримують під час підготовчих занять донавчання ушколі.

Задопомогою електроенцефалографії вчені дослідили так звану біоелектричну активність дитячого мозку— рух нервових імпульсів відростками нейронів. Виявилося, щоенцефалограма, знята під час сну внемовляти, практично невідрізняється від такої самої вдорослої людини. «Дозрівання» енцефалограми, типової для неспання, триває до12–18років. Цеозначає, щоактивність дитячого мозку під час сну заякістю перевершує його роботу занеспання.

Під час сну мозок людини перемикається зісприймання інформації нарежим їїопрацювання йзасвоєння. Щоменша дитина, тобільше вона дізнається, запам’ятовує. Отже, щобільше денних «пауз» необхідно дитині, тодовше має тривати їїсон.

Поліпшує нічний сон

Той аргумент, щоденний сон зміцнює нічний, часто дивує батьків. Утім, насправді дошкільник, який неспав удень, докінця дня зазвичай так збуджується, щоввечері неможе заснути, навіть якщо дуже хоче. Перенавантажений денними враженнями йінформацією мозок утакий спосіб сигналізує про складнощі зпереробленням ізасвоєнням даних. Наслідком безсоння єпідвищена тривожність, нічні страхи йжахіття.

Відмова від денного сну— симптом низки станів, найпоширеніший зяких— синдром гіперактивності. Тож зазвичай дитина, яка неспить вдень, потребує консультації невролога.

Денний сон допомагає згладити вплив наорганізм дошкільника стресових чинників інесприятливої екологічної ситуації. Коли дитина спить, мозок виробляє спеціальні захисні білки, завдяки яким нервова система адаптується допідвищених навантажень. Тож дуже важливо переконати батьків незмінювати звичний режим сну йнеспання дитини увихідні дні, атакож під час літньої відпустки.

Як організувати діяльність протягом дня

Діяльність дитини має бути різноманітною йобов’язково чергуватися зденним сном. Протягом дня слід пропонувати дитині малювати, ліпити, конструювати, переглядати мультфільми, грати вактивні рухливі ігри насвіжому повітрі. Бажано неменше години виділяти нарозвивальні заняття. Окрім того, удитини обов’язково має бути особистий час, коли вона може гратися сама, про щось розмірковувати, зачимось спостерігати.

Пропонуйте дитині різноманітні види діяльності. Одноманітність дій ібайдужість дорослих травмують малюка так само сильно, якіемоційні потрясіння, аще— виховують лінь іспівзалежний характер.

Допомога мамі, асаме обов’язки, які дитині під силу виконати,— ценелише елемент правильного виховання, айзапорука фізичного розвитку йзміцнення здоров’я. Привчаючи дитину додисципліни, порядку, охайності йпраці, можна сформувати внеї такі риси, якнаполегливість, цілеспрямованість, стратегічне бачення ситуації, самостійність. Умайбутньому така людина впорається збудь-якими негараздами.

Привчившись дорозпорядку дня вдитячому садку, удома дитина зазвичай знову потрапляє узвичну обстановку без правил іобмежень. Цього достатньо, щоб розпочався невротичний процес. Тому педагогу потрібно розповідати батькам про важливість розпорядку дня, щозачим має відбуватися ічому. Звісно, дотримуватися ідентичного розпорядку вдома інколи складно. Тож донього можна внести незначні корективи, які враховуватимуть умови життя родини*.

Дотримуватися розпорядку дня— ненайскладніше, чого можна навчити дитину. Якщо батьки заохочуватимуть дитину таподаватимуть особистий приклад, вони розвиватимуть внеї організованість. Такій дитині значно легше буде адаптуватися доумов дитячого садка, школи. Організація життєдіяльності відповідно дорозпорядку дня дисциплінує дітей, формує такі особистісні якості, якзібраність іпунктуальність. Інайголовніше— сприяє збереженню фізичного тапсихічного здоров’я дошкільників.

Кiлькiсть переглядiв: 128

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.